
Met Symbaloo Lesplannen maak je (individuele) digitale leerpaden voor je leerlingen. Deze leerpaden kunnen bestaan uit zelfgemaakte online oefeningen of oefeningen van andere websites die in een Symbalookader geopend worden. Je kan de voortgang van de oefeningen bekijken, alsook scores bekijken voor de zelfgemaakte oefeningen.
Handleidingen
Voor- en nadelen
Voordelen
- Er is ruimte voor differentiatie naar niveau;
- Je kan zowel websites, afbeeldingen, video's, uitleg, als vragen combineren;
- De leerlingen volgen het pad dat jij voor hen uitstippelt;
- Er is een platform waarop lesplannen voor gebruik beschikbaar worden gesteld;
- Je kan de lay-out aanpassen aan het thema;
- Je kan zien hoe lang, wanneer, waar de leerlingen werken.
Nadelen
- Het duurt even voor je er helemaal mee weg bent;
- Een lesplan maken neemt tijd in beslag.
Leerplandoelen
Symbaloo kan je op meerdere manieren inzetten tijdens je lessen. Hieronder enkele ideetjes opgesomd:
- Je werkt zelf, als leerkracht, een online leerpad uit waarbij de leerlingen dit moeten volgen.
- De leerlingen krijgen een onderwerp toebedeeld (kan bij ieder vak) en moeten dit aan elkaar aanleren d.m.v. een leerpad met verschillende criteria.
- Je stelt de leerling voor een probleemstelling die ze moeten oplossen. Deze oplossing demonstreren ze aan hun medeleerlingen aan de hand van een zelf gemaakt leerpad. Dit kan bestaan uit enkel uitleg en instructies, waarbij de andere leerlingen de stappen moeten volgen.
Mogelijks te behalen leerplandoelen 1ste graad A- en B-stroom (D/2019/13.758/026):
- LPD 2 De leerlingen demonstreren overkoepelende basisvaardigheden in het gebruiken van digitale toepassingen.
- LPD 3 De leerlingen creëren inzichtelijk en efficiënt, online en offline, digitaal inhouden.
- LPD 4 De leerlingendelen digitale media en werken op een veilige manier samen in online gedeelde bestanden en/of mappen.
- LPD 6 De leerlingen navigeren functioneel op internet m.b.v. een browser.
- LPD 7 De leerlingen onderscheiden de bouwstenen van een digitaal systeem.
- LPD 8 De leerlingen begrijpen wat informatieverwerkende systemenzijn en hoe communicatie ertussen verloopt.
- LPD 9 De leerlingen analyseren een probleem, genereren een algoritme om het op te lossen, implementeren dit en passen het aan tot het foutloos werkt, unplugged (niet-digitaal) en digitaal (grafische programmeertaal).