Webnode is een dienst waar je zelf snel en makkelijk een mooie website kan maken. Met deze tool kan je je lesmateriaal op een eenvoudige manier tot bij je leerlingen brengen. Je kan leerlingen ook zelf een Webnode laten maken als presentatiemiddel. 

Handleidingen

Voor- en nadelen

Voordelen

  • Gratis.
  • De leerlingen hebben geen account nodig om lesmateriaal te bekijken.
  • Je moet er niets voor installeren.
  • Je kan al het lesmateriaal overzichtelijk tonen.
  • Je kan alles maken zoals je zelf wilt.
  • De lay-out past zich aan als je de website opent op een tablet, smartphone of computer.

Nadelen

  • In de gratis versie blijft er Webnode in je url staan.
  • Soms kan je kleine problemen ondervinden met de lay-out (zoals tekst die plots anders inspringt).
  • Als je een video wilt uploaden, moet je die eerst naar YouTube uploaden, je kunt dit niet rechtstreeks doen.

Leerplandoelen

Webnode kan je op meerdere manieren inzetten tijdens je lessen. Hieronder enkele ideetjes opgesomd:

  • Je kan als leerkracht zelf een website maken om de leerlingen aan het werk te zetten.
  • Je kan de leerlingen een website laten bouwen om een bepaald onderwerp uiteen te laten zetten bij een presentatie.
  • Je kan de leerlingen informatie laten uitleggen aan elkaar door een website te maken. De leerlingen spelen dan zelf leerkracht.
  • Een Webnode kan een alternatief zijn voor een werkstuk of paper. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een boekbespreking. 
  • Je kan de leerlingen een probleemstelling geven (bv. op welke manier kan je zoutkristallen maken?) waarbij ze dit stap voor stap moeten uitleggen of vormgeven aan de hand van een website. Je kan hier ook criteria aan koppelen, zoals het invoegen van een video, bestand, etc.


Mogelijks te behalen leerplandoelen 1ste graad A- en B-stroom (D/2019/13.758/026):

  • LPD 2 De leerlingen demonstrerenoverkoepelende basisvaardigheden in het gebruiken van digitale toepassingen. 
  • LPD 3 De leerlingen creëren inzichtelijk en efficiënt, online en offline, digitaal inhouden. 
  • LPD 4 De leerlingendelen digitale mediaen werken op een veilige manier samen in online gedeelde bestandenen/of mappen. 
  • LPD 6 De leerlingen navigeren functioneel op internet m.b.v. een browser. 
  • LPD 7 De leerlingen onderscheiden de bouwstenen van een digitaal systeem. 
  • LPD 8 De leerlingen begrijpen wat informatieverwerkende systemenzijn en hoe communicatie ertussen verloopt. 
  • LPD 9 De leerlingen analyseren een probleem, genereren een algoritme om het op te lossen, implementeren dit en passen het aan tot het foutloos werkt, unplugged (niet-digitaal) en digitaal (grafische programmeertaal).
Karel de Grote Hogeschool, Innovator@work
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin